Találd meg a belső nyugalmad: Hatha jóga

  • Bejegyezte: Barbara Hámori
  • dátum: hétfő, december 09, 2013 -
  • 0 megjegyzés
Rajt: 

Főképp a nyári szezonban sokat biciklizem, ami miatt többször fájt is a derekam, és hát a tartásomon is lehetne mit csiszolni. Az ideális nyújtó edzés ilyenkor a jóga. Amikor a tojáshéj még a fenekemen volt, anyukám már akkor jógázni vitt magával. Két éve pedig alkalmanként magam is eljárok.





Impressziók: 


„Könnyű”,  „alig használ”, „lányoknak való”, „túl nyugodt habitusúnak kell lenni ahhoz, hogy csináljam” – ez az általános vélekedés. Valóban így lenne?

A DownDog 1 nevű jóga stúdió felé tartok – nem kutyakozmetikába, ahogy a nevét először kimondva gondolnánk –…lemegyek a lépcsőn és a recepciónál  fogad a jógaoktató. Átöltözöm, majd bemegyek a terembe, ahol az óra lesz hamarosan. Fontos, hogy kizárólag zokniban vagy mezítláb lehet közlekedni benn. A jógaszőnyegek leterítve, meditációs/hangolódó zene szól, a füstölő illata ellepi az egész helyiséget; körülnézek és kiválasztom a legszimpatikusabb helyet (speciel nekem szimpatikusabb, ha a magasan lévő ablaknak háttal vagyok).

Elkezdődik az óra: jógalégzéssel hangolódunk, kizárólag orron keresztül vehetem és fújhatom ki a levegőt (a részleteket mindig elmondja az oktató). Bemelegítésként felfele-és lefele néző kutya pózokat tartunk ki - ez még mindig a jógaóra, nem egy felnőttfilm forgatása. 



Lefele néző kutyapóz

Fontos, hogy minden gyakorlatot (ászanát) – kivéve, ha az oktató mást mond – egyenes gerinccel végezzünk, a vállat nem felhúzva. Egy-egy ászanát általában kb. 10 légzés erejéig kell kitartanunk egy huzamban. Kellő bemelegedés után többek között gerinccsavarásokat és úgynevezett hősi pózokat végzünk – nem tagadom, rendesen „nyúlok”.



Csavarjuk a gerincünket

Mindeközben még mindig nem szabad megfeledkeznem az óra elején – hol van az már! – említett jógalégzésről és valóban koncentrálni a pózokra. Már most világossá vált számomra, hogy nem kellett vallást váltanom vagy szertartásszerű dolgokat elvégeznem, csupán lazító, nyújtó gyakorlatok jóleső tömkelegét. A gondolataim olykor akarva-akaratlanul elkalandoznak a saját útjukon, gondolok édességre, az esti vagy másnapi teendőkre és fejben nem ott vagyok: na, ezt nem szabad!





Az egyensúlyozó gyakorlatok következnek. Itt végképp főszerepet kap a jógalégzés, a koncentráció és a fegyelem kombinációjának fontossága. Sas póz, mérlegállás és egyéb egyensúlyozó „finomságokkal” veszem fel a harcot, miközben koncentrálok a légzésre és igyekszem nem figyelembe venni, hogy kezd folyni rólam a víz. Ezek az „állati” pózok ki-kifognak rajtam/rajtunk; mintha balett társulattá változnánk át, úgy ugrálunk az egyensúlyukat megtartani vágyó edzőtársaimmal. Már most kellemesen átmozgattam a lehető összes testrészemet különösebb ugrálás nélkül.


A vége előtt az Ászanák Királynőjeként számon tartott gyertyapózt vesszük fel utoljára: háton fekve lábainkat a nyakunk mellé rakjuk (eke póz), majd ha kialakítottuk a vállainkat támasztóként (semmiképp sem a nyakat!), a csípőnket pedig karunkkal meg tudjuk tartani, kezdődhet a lábak felemelése, cél, hogy 90 fokos szögben tudjuk megtartani magunkat. 


Relaxációhoz közeledünk az edzés 80. perce körül. Mindenki lefekszik a háttal a matracára, igény szerint betakarózik, szemeink csukva, kézfejeink felfordítva. A rituálé részeként utoljára megfeszítem minden izmomat teljes erőmből, majd elengedem őket és végleg átadom magam a gravitációnak. Kellemes, nyugtató zene szól halkan, már félálomban vagyok, lemegyek alfába…amikor a tréner hangjára leszek figyelmes. Az ébredés részeként megmozgatom a kézfejem, a lábam, a nyakamat ide-oda mozgatom, felhúzom a lábam teli talpra, végül átfordulok jobbra stabil oldalfekvésbe (jogosítványt szerzettek vagy elsősegélyben jártasak előnyben). Pár másodperc pihenő után feltolom magam, törökülésben ülök. Még csukott szemmel összedörzsöljük a kezünket, majd a szemünk elé helyezzük, és úgy nyitjuk ki a szemünket és lehúzzuk a kezeinket.. Itt a vége: „Namasté!” – szól egyszerre mindenki, ez a befejező szó.


Felkészült, kedves oktatók óráin vettem részt (Anita, Juli és Petra). Kijavítottak, amikor kellett, sőt valamelyikük még a sport-és egyéb sérülésekre is rákérdezett a gyakorlatok megkezdése előtt, ami nálam szintén egy plusz pont. 


Ami fontos:


A sportok egyik alapja, hogy megtaláljuk azt az edzőt, akivel a legjobban harmonizálunk, ez a jóga esetében hatványozottan igaz! Ha tudod magadról, hogy izgő-mozgó vagy, őrült nyüzsgésre vágysz, akkor is adj egy esélyt a dolognak. Ha az első alkalmak után is azt érzed, ennél neked pörgősebb dologra van szükséged, akkor ez valószínűleg nem a te sportod. Nők nagyobb arányban fordulnak meg az órákon, de ez a férfiakat ne tartsa vissza. Egy testi-lelki mozgás, amihez szükség van az átszellemülésre, de nem kell tartani a „csodabogaraktól".


Hol? Downdog Jógastúdiók

Mennyibe kerül? http://downdogjoga.hu/arak.htm
Mit vigyél? Kényelmes ruha (jó a melegítő is), víz, törölköző, AYCM kártyát is elfogadnak
Korosztály: 5-60 év (gyerekjóga is szerepel az órarendben)

Pontozás:

Kínzó faktor: 7/10 (az összpontosítás a fontos)
Ennyire formál: 9/10 (szálkásodsz)
Edző: 9/10 (a 3 oktató átlag pontszáma)
Helyszín: 8/10
Ennyire fáj másnap mindened: 7/10 (cserébe viszont alaposan lenyújt)
Férfi/Nő arány: 20% - 80%

Fotó: Lindmayer Zsolt 

0 megjegyzés :

PARTNEREK: